Sierra Leone

Ja igår gick ju faddergalan på tv och jag berörs alltid av sånna program, så jag gråter alltid.
Jag tycker det är så himla orättvist ibland, för de är inte mindre värda än oss. Det är därför
jag inte tycker synd om mig för allt som hänt, jag menar likom kolla hur de har det!.
De blir misshandlade och våldtagna. Kan inte gå i skolan och ibland får gå flera dagar utan mat,

Men över till det jag tänkte berätta
. Igår handlade det också om några i Sierra leone.
Nu är det så att i 9:an så börjande (eller var det 8:an?) en tjej i min klass som kom
från Sierra Leone. Hon älskade att dansa och skrattade väldigt mkt. Så snäll som jag är (A)
gick jag fram för att prata med henne för hon hade inte så många kompisar.
Jag visste att hon bode i Sverige med bara sina syskon så jag frågade ifall hennes föräldrar var kvar
i Sierra leone
. Det var då hon berättade för mig hela historen, det har ju varit krig där osv.

Dock kommer jag inte ihåg precis hur det var men jag försöker så gott jag kan :).
vi kallar min ex kamrat för Sara då jag vill låta henne vara anonym.
Hon berättade att det var några som frågade hennes mamma vart de gömde pengarna.
Men hennes mamma sa att hon inte visste vart pengarna var (fast hon visste det) De hotade med
att döda henne. Minns jag rätt så avrättade de hennes mamma framför Sara .
De sprang in i huset och jag tror också att hennes pappa vart sjukten i benet. Detta fick hon bevittna.
Hennes mamma är i himelen och pappan kvar i Sierra Leone och jobbar där.  Sara bor nu i Sverige med sin syskon och vilken energi den tjejen har. Jag tycker hon är en otrolig stark person. Jag menar tänkt dig själv få bevittna när din mamma avrättas eller iaf någon du tycker mkt om, när dennes liv tas ifrån den.

Jag vet inte vad som folk ska behöva gå igenom för att förstå att det finns de som har det värre än du?.
Ska du behöva träffa någon som jag gjorde så de kan berätta vad de har varit med om. Ska jag liksom
behöva skicka iväg en till ett U-land så får den se  hur små barn lever. Det som är felet är att många vet inte
att de finns en annan sida av denna värld, eller så ignorerar dom den bara. Jag hatar folk som tycker synd om
sig själva för små saker
när det finns folk som har det såååå mkt sämre. Ryck upp dig och var glad för det du har.

jag beundrar folk som "sara" som är så stark.

Tänk på det!


Kommentarer
Postat av: ANGELICA

sv: haha ja men precis :D

man bara: nej shit dom ju!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback