Bakning

Idag ska jag laga knäck!! mums! och sen kanske lusse bullar ,får se om jag hinner/orkar, det tar ju trots allt ca 2 ½ timme  att göra lusse bullar.

Men här kommer 2 recept på knäck o lussse bullar som jag ska använda :D.

KNÄCK

image211

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1 dl skållad, hackad mandel

Tillagning på spisen:

1. Skålla och hacka mandeln. Placera ut knäckformarna på en plåt eller bricka.
2. Häll grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka utan lock på medelvärme i 15-30 min. För att kolla om knäcken är klar så gör man ett kulprov (se beskrivning här under)
3. Häll i den hackade mandeln. Fyll i smeten i knäckformarna. Använd gärna gräddförpackningen eller en ursköljd mjölkförpackning för att enkelt kunna hälla upp smeten i knäckformarna. Om smeten blir för seg innan du hunnit fylla formarna är det bara att värma upp smeten igen (enklast är att sätta in gräddförpackningen några sekunder i micron). Ställ knäcken att svalna i kylskåp eller på balkong. Förvara svalt i en burk med tätslutande lock. Lägg smörpapper mellan lagren så klibbar knäcken inte ihop.


LUSSEBULLAR

image212

Ca 30 st
200 g margarin el smör
5 dl standardmjölk
1 g saffran + en sockerbit
50 g jäst
1 krm salt
1-1 1/2 dl socker
3 msk ljummet vatten
2 medelstora ägg
16-17 dl vetemjöl
1 1/2 dl russin i degen, (kan uteslutas), plus russin till garnering
1 ägg till pensling
Smält margarin eller smör och häll i mjölken och låt det hela bli fingervarmt. Stöt saffran och sockerbiten i en mortel och slå det i mjölkblandningen.
Smula ner jästen i en bunke, strver salt och socker och häll på ljummet vatten.
Rör om och häll sedan den fingervarma saffransmjölken över den lösta jästen, knäck äggen och rör om på nytt.
Spara cirka en dl av mjölet till utbakningen. Blanda russin i resten av mjölet och rör ner det i degen.
Arbeta den kraftigt med en trägaffel eller liknande och låt degen jäsa i sin bunke, övertäckt i 1-1 1/2 tim.
Efter utbakningen ska bullarna jäsa i ytterligare cirka 10 min. Pensla därefter med det uppvispade ägget.
Grädda ganska högt upp i ugnen i cirka åtta min i 250 grader. Låt bullarna svalna under en handduk.


Kommentarer
Postat av: Lina

MUMS ! :D

2007-12-17 @ 20:12:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback