A living nightmare

I natt fick jag eller hade jag sömnparalys, ush jag hatar det för det är så jävla hemsk. Jag hade problem med det väldigt mycket förut efter de som hände med mamma, innan hade jag typ aldrig fått det förut. Det var ganska länge sen jag hade det tills igår.

Jag var så jäkla trött att mina ögon inte ville öppna sig o sen känner jag hur nån tar på min rygg och då fattar jag att jag har fått sömnparalys och det är så äckligt för det känns verkligen verkligt. Egentligen är det ingen som rör mig men det känns verkligen som det o du kan inte röra dig, din kropp är som förlamad o trots att dina ögon är stängda ser du kostiga grejjer. Jag såg som om jag var i vatten så jag försökte öppna ögonen, tvingade mig att öppna ögonen o det är jätte svårt men jag kämpade att få upp dom för jag vet att sömnparalysen försvinner när jag öppnar ögonen. Tillslut fick jag upp ögonen och ville inte sova mer för jag var rädd att falla för sömnparalysen igen vilket typ alltid händer så jag läste en tidning o tänkte på annat o somnade gott sedan.

Wikipedie om sömnparalys

Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Den enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i sömnen. Muskelkontrollen stängs av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas.



Nån av er som fått sömnparalys nångång?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback